Dessa dyra lappar

Jag hade just börjat tro att vi skulle klara bröllopet på 20 000 kronor men nu har jag hört så mycket emot det att jag börjar tvivla. 

Bröllopskordinatorn på tv4+ programmet Bröllopsbonanza gav som tips att man inte ska låta bröllopet kosta för mycket.

Men i nästa andetag sa hon att man borde räkna cirka 1000 kronor per gäst. Det skulle betyda runt 40-50 000 kronor för vårt bröllop!

Jag varken vill eller har råd med såna kostnader. Jag tycker att man ska kunna ha en rolig och fin fest för mindre, men alla rådgivare talar emot.

Nu misströstar jag. Vi har låångt kvar till såna summor.


Bild lånad, se länk:

Kommentarer
Postat av: P

Tusen spänn per gäst låter mycket tycker jag. Jag tror definitivt ni kan komma undan med mycket mindre. Säg att ni bjuder massa gäster på brakmiddag hemma, inte går det loss på 1000 spänn per skalle då?! Jag läste i GT:s söndagsbilaga om en kock som tidigare jobbat på fina krogar och som jobbar på en förskola. Han fick till de mest fantastiska rätter för bara tio kronor per portion, och då snackar vi inte vanlig dagismat. Det var verkligen fin mat. Vuxenmat. Anka och grejor.

2008-01-14 @ 11:40:14
Postat av: bib

Hmmm...visserligen kan jag hålla med P om att det låter mycket, men kan det inte vara så att i de 1000 kronor/gäst ingår allt. Så som lokalhyra, champagne och dryck till maten, samt kaffe och tårta. Jag utgår ifrån att det är ett sådant traditionellt bröllop "de" pratat om då. Kan de kanske till och med menat för hela kalaset? Att era kostnader också räknas in i det? Med klädsel och transport och eventuella övernattningar?
Kanske?

2008-01-14 @ 16:29:35
Postat av: Bridecilla

Jovisst menar de säkert för hela kalaset. Men ändå. Jag vill inte att allt ska kosta så mycket. Måste man ha champange liksom? Det är väldigt få som gillar det ändå. Funkar inte bål lika bra? Bara för att man ska gifta sig måste man väl inte bli en lyxprinsessa när man inte är det annars.
Det mest kostsamma blir säkert alkoholen, för det är det enda jag o Han är ense om att vi INTE ska snåla med : )

2008-01-14 @ 17:33:13
Postat av: P

Jag tycker ni kan snåla med alkoholen! Vad är det för fel på Pommac och lättöl?

2008-01-15 @ 13:16:42
Postat av: Bridecilla

Det är inget fel på lättöl och pommac, det får man mer än gärna dricka. Men vi vill att de som vill dricker öl eller vin eller en grogg. Det tänker vi göra. Dessutom är de flesta jag känner så rädda för att göra bort sig att de inte vågar dansa utan ett glas vin innanför västen. Och dans ska det bli så då får det bli vin.

2008-01-15 @ 22:56:55
URL: http://bridecilla.blogg.se
Postat av: P

Ja-ja... Men man kanske inte behöver tokkonsumera och göra bort sig på ett bröllop som inte är ens eget...

2008-01-16 @ 09:37:58
Postat av: Bridecilla

P: Nä, "men var och en skäms för sig själv" som en väninnan till min mor brukar säga på bred västgötska.

2008-01-16 @ 11:55:17
URL: http://bridecilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0