Dagens hat-ord: "honnörsbord"

Vad är grejen med honnörsbord egentligen? Tydligen är det en av bröllopets viktigaste traditioner. I alla fall om jag tror två personer i min närhet som jag pratat med på sistone. 

Den ena personen blev alldeles förskräckt när hon insåg att vi kanske inte skulle hålla på traditionen att man sitter varannan herre, varannan dam vid borden. Det är möjligt att det blir så, men det är inte säkert. Varför måste man det? Jag kan inte se vitsen egentligen, förutom att det är en gammal tradition där det också ingår att mannen ska hålla ut stolen för damen osv. Förlegade traditioner som är fastlåsta i gamla könsroller. 

Anledningen till att hon, som annars är en aktiv feminist, blev så upprörd var att "det ju skulle bli ojämt vid honnörsbordet" om vi gjorde så. Jag kände mig som ett frågetecken i ansiktet. Vad är det som säger att man har ett honnörsbord på alla bröllop? Fram tills för nåt år sedan hade jag inte ens hört det ordet och fattade nog inte ens vad det betydde. Men nu förstår jag att det tydligen är en viktig tradition där brud och brudgum sitter vid ett bord med sina närmsta släktingar omkring sig enligt gängse normer och etikettsregler. 

 

 

I dag pratade jag bröllop med en annan bekant. Hon visade samma förvåning och bestörtning över att vi planerade hur vi skulle sitta. "Men ni måste ju utgå från honnörsbordet" utbrast hon, som inte är en traditionalist annars. Hon menade också att man måste sitta i långbord placerade i E, H eller nån annan bokstav så som man tydligen måste placera bord i bröllopssammanhang. Den här personen är inte bjuden på bröllopet. Skönt, känner jag nu. 

 

 

 

Vi planerar nämligen att ha flera mindre bordsgrupper. Det passar oss bättre, vi tror att gästerna får roligare och dessutom tänker vi ha vissa gruppaktiviteter där det blir en fördel om man sitter så. 

Vi har förvisso inte testat det i lokalen ännu, men jag tror det funkar.

Men hur vi än sitter så hoppas jag att jag slipper höra ordet honnörsbord på mitt bröllop. 

 

 


Kommentarer
Postat av: Petra

Det bästa är att göra som man själv vill. Det är då det brukar bli bra. Och gör man inte som alla andra så blir det dessutom mer minnesvärt. En liten aha-upplevelse och det kan säkert många behöva.

2009-05-06 @ 09:06:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0