Svenska kyrkan är i alla fall klok

... och tycker som jag vad gäller att bli ledd fram till altaret av sin far.

I dag gick Han in på Svenska kyrkans hemsida och sökte på info om vigsel. Det visade sig att det inte kostar något, inte ens att hyra en präst ur någon annan än ens hemförsamling. Det hade vi nog båda trott.

Själv är jag ju ingen kyrko-religiös människa även om jag alltid mått bra i kyrkobyggnaden som sådan. Visst tror jag på Gud, men kanske inte nödvändigtvis på ett enda sätt. Jag tror på olika saker i olika religioner, men tycker i grund och botten att alla tror likadant.
Han däremot är troende kristen vilket jag både respekterar och avundas på ett sätt. 

När jag var yngre såg jag framför mig att jag skulle vigas utomhus av i någon slags natur-ceremoni där Gud var närvarande i luften, träden, gräset. Han vill att vi ska giftas i kyrkan, av en präst och med så många religiösa symboler som möjligt. Vår kompromiss är att vi ska försöka vigas utomhus, men av en präst.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hur känner du inför att lova inför Gud och allt det där? Kan man få en präst att tona ner det kristna?

2008-01-12 @ 13:08:34
Postat av: Bridecilla

Har funderat på det där. Jag lovar gärna inför gud, bara jag tänker mig gud på mitt sätt. Jag måste undersöka hur de där löftena låter i mitt eget huvud och om det stämmer med mig. Och så har jag tänkt fråga om man kan välja vilka bitar från bibeln de läser. Det finns ju mer eller mindre högkyrkliga bitar. Men till exempel höga visan är ju jättevacker.

2008-01-12 @ 21:04:53
Postat av: Bridecilla

Har funderat på det där. Jag lovar gärna inför gud, bara jag tänker mig gud på mitt sätt. Jag måste undersöka hur de där löftena låter i mitt eget huvud och om det stämmer med mig. Och så har jag tänkt fråga om man kan välja vilka bitar från bibeln de läser. Det finns ju mer eller mindre högkyrkliga bitar. Men till exempel höga visan är ju jättevacker.

2008-01-12 @ 21:05:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0