Bröllopsklänning

I helgen har jag tagit mina första steg i en brudklänningsaffär. Det var läskigt. Inte lika otäckt som jag trodde, men det var inte världens roligaste upplevelse heller. För att klara av det har jag samlat modet länge, och passade på när jag hade en av mina bästa vänner på besök, så att jag skulle få stöd och råd.

I dörren möttes vi av en barsk kvinna som beodrade oss att ta av oss skorna eller ta på såna där blåa tossor ovanpå. 

Sedan fick man knappt röra vid klänningarna utan fick bestämma vad man ville se först. Jag kände mig som att jag kom till ett annat land, där ingen talade mitt språk. Jag stammade fram att "jag är ute efter en brudklänning, men jag vet inte vad jag vill ha, bara vad jag inte vill ha". Damen i butiken var ändå snäll och uppmuntrande och sade att det var ju alltid något. Så började hon visa en massa hiskeligt fula saker med rysch och pysch och draperingar. Tillslut fick hon fram ett par som jag inte kräktes av och så fick jag kliva in i ett gigantiskt provrum där man fick dyka in i klänningarna medan damen hjälpte till att få den på plats.

De var visserligen i fel storlek, precis som jag hade befarat, men de var så fiffiga i affären att det inte spelade någon roll. De band ihop klänningen i bak så att man fick se hur den såg ut framifrån ändå. Det var snällt gjort och jag kände mig inte som den elefant jag befarat att jag skulle vara. 

Jag hittade ett par klänningar som var helt okej. I alla fall om man bytte ut strassband i midjan mot ett svart band under bysten och sydde upp längden till vadlängd på framsidan och behåll lite längd på baksidan. Men jag vet ändå inte, det har ju liksom aldrig varit min intention att ha en sån typisk klänning.

Men visst sitter de bra, och man ser ju väldigt fin ut i en klänning för 5000 i jämförelse med en för 500 (som jag senare provade i en annan affär). 

Men det var ändå som att leva i en annans flickdröm.

Resten av helgen har jag och vännen surfat efter klänningar och jag har i alla fall kommit på ungefär hurdan modell jag vill ha. Så nu ska jag leta sömmerska och se om jag hittar någon jag klaffar med. Och så gäller det att lära sig rita, så att man kan förklara vad man vill ha.

 

Nåt sånt här var det jag provade, fast vi nålade upp klänningen där fram och satte ett brett svart band under bysten istället för all strass.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0