Allvarligt- så förlegat!

Jag blir förbluffad varje gång jag hör talas om att någon vill bli bortlämnad av sin far. Ja, ni vet där pappan ska leda bruden fram till altaret och liksom ge bort henne till hennes nya beskyddare. För en kvinna måste ju ha en man som tar hand om henne. Är hon inte gift är hon under sin fars beskydd. Men så fort ringen åker på fingret måste fadern se till att lämna över detta ansvar till maken.

Nej, jag blir inte bara förbluffad, jag blir arg! Hur kan man som kvinna vilja föra dessa förlegade traditioner vidare. På många håll i samhället har jämställdheten gått framåt och kvinnor har äntligen fått börja ta den plats de förtjänar. Men så fort man ska till och gifta sig verkar en del plötsligt vilja slänga sig tusen år tillbaka i tiden. Eller snarare kanske över Atlanten eftersom det är i staterna som denna ritual verkar användas mest.

Det är inget romantiskt med att bli överlämnad till nästa husbonde (sammanträffande att det låter ungefär som husband??) som en slav eller som ett husdjur!!

När jag gifter mig vill jag ge bort mig själv. Inte ge bort min kropp eller mina rättigheter eller skyldigheter att ta hand om mig själv. Bara min kravlösa kärlek.

Kommentarer
Postat av: Akvavit

Hej,
Svarar på din kommentar i min blogg....
Danslektionerna är verkligen emst för skojs skull, vi gillar båda att dansa. Alla förberedelser vi gör är mer elelr mindre nödvändiga. Vi har bara 2 månader kvar till bröllopet nu och allt börjar dra ihop sig. Själv tycker jag att vi har det ganska lindrigt jämfört med många andra.
Besviken lär jag inte bli. Vet inte om jag har så stora eller många förväntningar på det hela...var får du det intrycket ifrån? Klart man vill att det ska bli så bra som möjligt, men jag vill bli gift under en vacker ceremoni och sen ha en rolig fest.

I kyrkan lär jag bli gift med min älskling, såvida han inte säger nej, och festen kommer att blir kul eftersom alla de vi tycker om är där.
Lycka till med din egen planering! :-)

Från en som bara har 2 månader kvar...

2007-12-20 @ 08:17:15
URL: http://blogg.gamman.se/akvavit
Postat av: cyniskaylwa

jag tror det mest är sådana som bara sett/upplevt bröllop via amerikansk film som gör så här/ är under medelbegånving/ outbildade.

2007-12-21 @ 09:45:31
Postat av: Bridecilla

cynikaskaylwa: Ja, du har nog rätt. Haha, du säger det jag tänker, underbart!

2007-12-21 @ 10:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0