Det här med festhäften och stereotyper

 

Nog för att vi tänker vara lite alternativa i vår festplanering. Men just nu surfar jag runt efter tips om vad man kan ha i de så kallade festhäftenena som varje gäst ska få vid sin plats. 

En del kul grejer kan jag nog själv komma på. Men när jag letar efter tips är så mycket otroligt gammeldags och stereotypt. Sexistiskt rent av.

Jag menar, vilken tjej vill ha följande text i sitt festhäfte ?

 

 

10 orsaker varför en katt är bättre än en hustru 
1. En katt ockuperar inte telefonen timme efter timme. 
2. En katt älskar dig tills den dör utan att du behöver tala om för katten att du älskar den en enda gång. 
3. En katt ringer dig inte mitt i natten och säger ”Jag är fuuuuull, kom och häääämta mig.” 
4. Du behöver inte förklara för en katt hur man gör tabeller i Windows Excel. 
5. En katt bryr sig inte om fall du inte duschar mer i resten av ditt liv. 
6. En katt snor inte pengar ur din plånbok för att gå till frisören. 
7. En katt kommer inte ihåg sin egen födelsedag och klandrar dig inte om inte du gör det heller. 
8. En fin middag för en katt är en burk sheba för sju kronor på ett tefat. 
9. Du förväntas inte uppvakta kattens mor på hennes födelsedag. 
10. Om det är en mus i huset så dödar katten den, i stället för att ställa sig på en stol och skrika. 


 

Jag förundras över att folk faktiskt har såna här saker. Jag har själv varit på bröllop där man skämtar om bröllopet och äktenskapet på det sättet. Jag är inte särskilt torr, är inte PK i alla lägen, men på mitt bröllop hoppas jag att folk förutsätter att jag gifter mig för att få ett jämställt och lyckligt liv. Inte ett liv där min man har följande syn på mig, sig själv, och vårt liv tillsammans. 

 

 

13 saker en kille aldrig skulle säga... 
1. Jag tycker Barry Manilow är en cool snubbe. 
2. När jag ändå är uppe, ska jag hämta en öl till dig. 
3. Jag tycker håriga bakar är enormt sexiga. 
4. Hennes tuttar är helt enkelt för stora. 
5. Ibland vill jag bara bli kramad. 
6. Vi har inte varit och shoppat på evigheter, kom så sticker vi iväg och jag kan hålla din handväska hela tiden. 
7. Äh, vi struntar i Sportspegeln och ser på Oprah Winfrey i stället. 
8. Jag tror vi är vilse, vi kan väl stanna och fråga någon. 
9. Här, älskling, du kan få ha fjärrkontrollen. 
10. Kan du inte följa med ner till stormarknaden och hjälpa mig köpa ett par skor. 
11. Antonio Banderas och Brad Pitt? Den här filmen måste jag se! 
12. När jag ändå ska upp, ska du ha något? 
13. Strunta i fotbllen, Melrose Place går på trean! 


13 saker en tjej aldrig skulle säga... 
1. Kan inte vårt förhållande bli mer fysiskt? Jag är trött på att bara vara vänner... 
2. Låt du bara toalettringen vara uppe, det är lättare för mig att duscha då. 
3. Jag tycker håriga häckar är riktigt sexigt. 
4. Wow, lukta på den, du! 
5. Snälla, släng inte den där gamla t-shirten, hålen i armhålan är bara för söta. 
6. Den här diamanten är alldeles för stor! 
7. ...och på smekmånaden ska vi åka och fiska i Arjeplog! 
8. Wow, den är verkligen 14 tum! 
9. Får den här klänningen min rumpa att se liten ut? 
10. Jag har fel, du måste ha rätt igen. 
11. Vad säger du? Är det vår bröllopsdag idag? 
12. Är det samtalet till mig? Säg att jag inte är här! 
13. Jag struntar i om det är rea! 1500:- för en klänning av Armani är helt enkelt för mycket!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0